آنچه مادران لازم است بدانند

نکاتی در مورد بارداری و زنان

آنچه مادران لازم است بدانند

نکاتی در مورد بارداری و زنان

پس از زایمان

پس از زایمان

شش هفته اول بعد از زایمان، دوران نقاهت پس از زایمان (نفاس) نامیده می شود.در این مدت نیز لاز م است مادر در چندنوبت توسط کارکنان بهداشتی مراقبت شود. پدر ومادر نیز باید به تغییرات طبیعی و خطراتی که سلامت مادر و نوزاد را تهدید می کند آگاه بوده ودر صورت بروزعلایم خطر در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه نمایند.

تغییرات بدن مادر پس از زایمان

دو تغییر عمده بدن مادر در دوران بعد از زایمان مربوط به رحم و پستان ها است.

رحم: پس از زایمان رحم کم کم به حالت اولیه خود برگشته و اندازه آن به سرعت کوچکتر می شود.پوشش ضخیمی که در دیواره رحم برای لانه گزینی جنین تشکیل شده بود ابتدا به شکل ترشحات خونی و سپس ترشح قهوه ای رنگ و پس از حدود10روز به صورت ترشحات زرد یا سفید رنگ از مهبل خارج می شود. البته ممکن است در برخی خانمها خونریزی در حد لکه بینی، حتی تا حدود40 روز پس از زایمان نیز ادامه یابد.در این موارد برای اطمینان بیشتر می توان با پزشک یا ماما مشورت کرد.در اکثر مادرانی که کودک خود را شیر می دهند به مدت5 تا6 ماه بعد از زایمان و گاهی تا زمانی که تغذیه با شیر مادر ادامه دارد، قاعدگی اتفاق نمی افتد.

ولی در زنانی که کودک خود را از پستان شیر نمی دهند، معمولاً قاعدگی غیرعادی و توام با خونریزی زیاد و خروج لخته است و نباید موجب نگرانی شود، ولی در صورت ادامه این وضعیت باید به پزشک مراجعه شود.

پستانها: در روزهای اول بعد از زایمان آغوز که حاوی پروتئین بیشتر و مواد ایمن سازی مشابه واکسن است در پستانها تولید و ترشح آن تا 5 روز ادامه یافته و سپس به شیر تبدیل می شود. مقدار شیر در افراد مختلف، متفاوت بوده و بستگی به دفعات شیردهی، رژیم غذایی و حالات روحی مادر دارد.

اندوه پس از زایمان:برخی از مادران در روزهای اول پس از زایمان احساس اندوه و غم بی دلیل می کنند که معمولاً‌ زودگذر است و در افراد مختلف، شدت آن متفاوت می باشد. چنانچه این حالت طولانی و مداوم شود، مشورت با پزشک لازم است.

مادر عزیز؛ در این مواقع احساسات خود را با همسرتان در میان بگذارید.

علایم خطر پس از زایمان

دوران پس از زایمان نیز می تواند مانند دوران بارداری برای مادر خطرآفرین باشد. بنابراین اطلاع از علایم خطر این دوران نیز برای مادر وپدر ضروری است و باید با مشاهده این علایم حتماً به پزشک یا ماما مراجعه کنند. این علایم عبارتند از:

-          تب و لرز

-          خونریزی بیش از میزان قاعدگی در هر زمان و یا ادامه خونریزی بیشتر از حد لکه بینی بعد از ده روز

-          درد و ورم ناحیه بخیه ها

-          هرگونه درد، قرمزی و تورم پستانها

-          لمس توده یا درد و تورم و خروج ترشحات چرکی از محل بخیه ها

-          خروج ترشحات چرکی بدبو از مهبل

-          درد زیر دل یا درد ساق پا

-          بی اختیاری دفع ادرار و مدفوع، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن و تکرر ادرار

-          افسردگی شدید،سرگیجه و رنگ پریدگی