آنچه مادران لازم است بدانند

نکاتی در مورد بارداری و زنان

آنچه مادران لازم است بدانند

نکاتی در مورد بارداری و زنان

فشار خون بالا در حاملگی

فشار خون بالا در حاملگی

فشار خون بالا وضعیتی است که در آن خونی که در شریانها عبور می کند ، فشار بیشتری به دیواره ی رگها وارد می کند . فشار خون بالاتر بهعنوان فشار خون بالا تلقی می شود . یک خانم در بین 10 خانم حامله می تواند مبتلا به فشار خون بالا شود که اغلب آنها قبل از بارداری فشار خون بالا نداشته اند و پس از زایمان هم نخواهند داشت. زنانی که قبل از حاملگی هم فشار خون بالا د اشته اند از حالتی بنام افزایش فشار خون مزمن زجر می برند. فشار خون بالا معمولاً علامت قابل ملاحظه ای ایجاد نمی کند اما اگر در طول حاملگی درمان نشود می تواند مشکلات جدی برای شما و جنینتان ایجاد کند .

خوشبختانه با وجود مراقبتهای دوران بارداری ، افزایش فشار خون در مراحل ابتدایی شناخته شده و به راحتی در مان می شود .

 

 

 

خطرات فشار خون بالا

 

فشار خون بالا رگهای خونی رحم که به جنین اکسیژن و مواد مغذی می رسانند را منقبض می سازد. نتیجه ی این عمل می تواند باعث کند شدن رشد جنین شود.

کاهش جریان خون به رحم همچنین می تواند باعث جدا شدن زودرس جفت از رحم گردد . در موارد جدی ، این جدا شدن می تواند باعث خونریزی شدید و شوک گردد که برای مادر وجنین هر دو خطرناک است (حتی در بعضی موارد منجر به مرگ جنین می گردد). شایع ترین علامت جدا شدن زودرس جفت خونریزی پس از 5ماهگی می باشد. البته خونریزی در هر مرحله از حاملگی را حتماً به ماما یا پزشکتان اطلاع دهید. در زمان حاملگی، افزایش فشار خون می تواند علامت یک وضعیتی بنام پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی باشد که برای مادر. جنین خطرناک است. البته بسیاری از زنانی که در دوران بارداری فشار خون بالا دارند، مبتلا به پره اکلامپسی نمی شوند.