آنچه مادران لازم است بدانند

نکاتی در مورد بارداری و زنان

آنچه مادران لازم است بدانند

نکاتی در مورد بارداری و زنان

بستن لوله ها در خانم ها

بستن لوله های رحم در خانمها

 بستن لوله های رحم در خانمها یک روش جراحی است که باعث عقیم شدن خانمها می گردد . در این روش لوله های رحم بسته می شود و از انتقال تخمک به رحم جلوگیری می کند . همچنین با این کار، از رسیدن اسپرم به لوله رحم و ایجاد لقاح جلوگیری می شود . روشهای جراحی مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که دراین روشها ، لوله رحم بریده ، سوزانده ویا با استفاده از یک حلقه ، کلیپس یا نوار بسته می شود.

روش جراحی بستن لوله ها

بستن لوله های رحم در خانمها یک عمل جراحی نسبتا ساده می باشد و این کار را می توان هم بااستفاده از بیهوشی عمومی و هم با استفاده از بیحسی موضعی انجام داد .

دو روش جراحی که امروزه بیشتر از آنها استفاده می شود عبارتند از: ۱) مینی لاپاراتومی و ۲)لاپاراسکوپی . سایر روشهای جراحی برای بستن لوله های رحم شامل لاپاروتومی ، کولپوتومی ، کولدوسکوپی ، هیستروسکوپی و هیسترکتومی می باشد . هر کدام از این روشها دارای معایب و مزایایی می باشند . شما می توانید با مشورت با پزشکتان بهترین روش را برای بستن لوله ها انتخاب نمایید.
در روش جراحی لاپاروسکوپی ، شکم را با گاز دی اکسید کربن پر می کنند بطوریکه حفره شکم به صورت یک بادکنک از رحم و لوله های رحم جدا می شود . سپس جراح با ایجاد یک برش کوچک در زیر ناف ، دستگاه لاپاروسکوپ را که شبیه یک تلسکوپ می باشد را از این سوراخ وارد بدن می کند . یک برش کوچک دیگر ، درست در بالای خط رویش موهای عانه ایجاد می گردد تا از طریق آن دستگاهی که برای بریدن، دوختن یا سوزاندن لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد وارد بدن شود . کل زمان جراحی حدود نیم ساعت طول خواهد کشید .
بعد ازجراحی توصیه می شود که دو تا سه روز استراحت مطلق صورت پذیرد و به مدت یک هفته نیز فعالیتهای سبک انجام شود . فعالیت جنسی را می توان وقتی که خانم احساس راحتی می نماید (معمولا بعد از یک هفته) دوباره از سر گرفت . خانمهایی که جراحی آنها از طریق مهبل انجام می شود لازم است به مدت دو هفته چیزی را در داخل مهبل خود نکنند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.
امکان حاملگی مجدد در صورت باز نمودن لوله ها

بست لوله های رحمی را معمولا به عنوان یک روش دائمی در جلوگیری از حاملگی در نظر می گیرند . با این حال در بعضی از موارد می توان دوباره اقدام به باز نمودن لوله رحم نمود ، هر چند که این ، روش مشکل و گرانی می باشد.
مزایای بستن لوله های رحم

مزایای این روش عبارتنداز:
* جلوگیری دائمی از بارداری
* تاثیر سریع آن بعد ازعمل جراحی
* عدم اختلال درفعالیت جنسی
* عدم نیاز به مراقبتهای روزانه
* ارزان بودن آن
معایب بستن لوله های رحم

معایب این روش عبارتند از:
* از انتقال بیماریهای عفونی مقاربتی جلوگیری نمی کند
* نیاز به عمل جراحی دارد
* ممکن است نتوان دوباره لوله ها را باز نمود ( در صورت پشیمانی از بستن لوله ها)
* نسبت به عمل بستن لوله ها در مردان (وازکتومی) ، عمل مشکل تر و پیچیده تری می باشد.