آنچه مادران لازم است بدانند

نکاتی در مورد بارداری و زنان

آنچه مادران لازم است بدانند

نکاتی در مورد بارداری و زنان

مایکروویو و تاثیر آن روی نازایی

اولین وسیله پخت و پز مایکروویو در سال 1974 وارد بازار شد و امروزه در بسیاری از خانه، دست کم یک اجاق مایکروویو وجود دارد. یک اجاق مایکروویو غذا را با استفاده از امواج الکترومغناطیس با فرکانس بالا می پزد. مولکول های موجود در این غذاها با سرعت 2000 بار در ثانیه تحریک می شوند. و این امر منجر به گرم شدن خود به خودی غذای می‌شود. اگر چه طرفداران این وسایل معتقدند که اجاق مایکروویو طوری طراحی شده است که امواج الکترومغناطیس از داخل ان به بیرون نشت نمی‌کند اما بسیاری از کارشناسان عقیده دارند این امواج می توانند به بیرون نشت کرده و روی باروری ما اثر بگذارند.
موضوع دیگر این است که این غذاها ممکن است به طریق ناشناخته ای تغییر کنند چون در اجاق های مایکروویو از آب استفاده نمی شود، ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین
C حفظ می شوند؛ مثلاً 82 درصد ویتامین C موجود در گوجه فرنگی در این روش پخت حفظ می شود اما ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین های K, E, D, A آسیب بیشتری می‌بینند.
تخمۀ کدو تنبل حاوی مقادیر توجهی اسیدهای چرب ضروری است که نقش مهمی در باروری زن دارند و پختن با اجاق مایکروویو باعث از بین رفتن 46 درصد این چربی ها می شود. امواج مایکروویو می‌توانند باعث تخریب دیواره‌های سلولی در غذاهای گیاهی مثل سبزیجات شوند.
به نظر می رسد فرآیند پختن غذا با امواج مایکروویو در تولید رادیکال های آزاد نیز نقش داشته باشد. (بین رادکیل های آزاد ی بیماری های سرطان، رماتیسم مفصلی، پیری زودرس و بیماری های عروق کرونر قلب رابطه وجود دارد). در هر صورت اگر سعی دارید شانس بارور شدن خود را افزایش دهید، باید از هر عاملی که می تواند تأثیر منفی روی قابلیت شما داشته باشد پرهیز کنید.

برگرفته از کتاب راه های طبیعی درمان نازایی -مترجم : دکتر رضا محمودی